Tällä kertaa tutustumme tärkeään ohjelmointikäsitteen: tapahtumat, eli eventit. Tämä auttaa sinua ymmärtämään, miten peleissä ja muissa ohjelmissa asioita tapahtuu vuorovaikutteisesti, kun käyttäjä tekee jotakin tai kun pelissä tapahtuu jotain.
Ohjelmissa tapahtumat ovat hetkiä, jolloin jokin toiminta käynnistyy. Peleissä on yleensä kahdenlaisia tapahtumia:
Käyttäjän tekemät toimet, kuten hiiren klikkaaminen tai näppäimistön painallus, luovat tapahtumia. Näin ohjelma tietää, että jotakin pitää tapahtua, kun käyttäjä tekee jotain. Esimerkkejä käyttäjän aiheuttamista tapahtumista:
Kun klikkaat suorita-nappia Code.org-harjoituksissa, sekin on käyttäjän aiheuttama tapahtuma. Ohjelma suorittaa silloin lohkojen alle piilotetun koodin ja tekee sen mukaan, mitä olet koodannut.
Toinen tyyppi tapahtumista liittyy pelin sisällä tapahtuviin asioihin. Kun pelissä tapahtuu jotain, se voi laukaista koodin suorittamisen. Esimerkkejä tästä ovat:
Tässä tapauksessa tapahtumat ovat ohjelman sisäisiä, ja ne käynnistyvät automaattisesti silloin, kun jokin ehto pelissä täyttyy.
Nyt on aika päästä itse kokeilemaan tapahtumien koodaamista.
Tunnin lopuksi olemme oppineet, että:
Nyt ymmärrät miten käyttää tapahtumia koodissasi ja voit luoda niiden avulla entistä monipuolisempia ja interaktiivisempia ohjelmia.