Tänään opettelemme koodaamisen perusteita käyttämällä hauskoja harjoituksia nimeltä Frozen ja Taiteilija. Tämän harjoituksen aikana opit liikuttamaan hahmoja, kääntymään eri suuntiin ja antamaan parametreja komentoihin.
Ennen kuin aloitamme, on tärkeää tietää, mikä on kuvapiste eli “pikseli”. Kuvapiste on erittäin pieni neliö tietokoneen ruudulla. Koko tietokoneen näyttö muodostuu tuhansista pienistä kuvapisteistä. Kun liikutat hahmoa koodissasi, se siirtyy kuvapisteiden yli. Esimerkiksi, jos komennat hahmoa liikkumaan 100 kuvapistettä eteenpäin, hahmo liikkuu näytöllä 100 pientä askelta.
Kun koodaat hahmon liikkumaan ja kääntymään, käytät kulmia. Kulmat määritellään asteina. Esimerkiksi:
Klikkaa tästä Frozen-harjoitukseen. Tämä harjoitus opettaa sinulle hahmon liikuttamista ja kääntymistä kuvapisteiden ja kulmien avulla. Seuraa ohjeita ja opit, kuinka saat hahmot liikkumaan tarkasti näytöllä.
Kun olet saanut Frozen-harjoituksen valmiiksi, voit jatkaa seuraavaan harjoitukseen klikkaamalla tästä Taiteilija-harjoitukseen. Tässä harjoituksessa pääset luomaan erilaisia kuvioita koodin avulla ja soveltamaan oppimiasi taitoja entistä monipuolisemmin.
Kun olet suorittanut tehtävän, voit tarkastella koodia, joka on luotu lohkojen avulla. Klikkaa Näytä koodi -painiketta, ja näet JavaScript-kielen koodia. JavaScript on maailman eniten käytetty ohjelmointikieli, jota käytetään esimerkiksi verkkosivujen tekemiseen.
Harjoituksen lopuksi olemme oppineet seuraavat asiat:
Nyt tiedät, miten voit käyttää koodausta hahmojen liikuttamiseen ja kuvioiden luomiseen. Olet ottanut ensiaskeleet ohjelmoinnin maailmassa – hienoa työtä!