Tänään Code.org:n sijaan tutustumme Scratch-ohjelmaan, jossa pääsette luomaan omia tarinoita ja pelejä. Scratch on hauska ja helppokäyttöinen ohjelmointiympäristö, jossa voit käyttää hahmoja ja taustoja ohjelmoidaksesi erilaisia toimintoja.
1. Kirjautuminen Scratchiin
Ensimmäinen tehtävä on luoda omat tunnukset Scratchiin. Seuraa näitä ohjeita:
Luo tausta ja kaksi hahmoa (esim. rapu ja sammakko).
Toinen hahmoista lähtee liikkumaan kohti ruudun oikeaa reunaa.
Kun hahmo osuu reunaan, se ihmettelee miksi ei pääse eteenpäin ja lähettää viestin toiselle hahmolle.
Kun toinen hahmo vastaanottaa viestin, se jatkaa tarinaa sanomalla jotain ja liikkuu toisen hahmon luokse.
Lopuksi hahmot voivat tehdä jotain hassua yhdessä, kuten tanssia!
5. Mitä olemme oppineet?
Tällä tunnilla olemme oppineet:
Luokat, oliot ja metodit: Hahmot ovat “olioita”, jotka kuuluvat “hahmoluokkaan”, ja taustat ovat “taustaluokan” olioita. Olioilla on erilaisia kykyjä, joita kutsutaan metodeiksi. Esimerkiksi hahmot voivat liikkua, mutta taustat eivät.
Viestejä ja eventtejä: Oliot voivat lähettää viestejä toisilleen. Tämä on ohjelmassa tapahtuva “tapahtuma” eli event. Esimerkiksi kun rapu osuu ruudun reunaan, se lähettää viestin sammakolle, joka sitten reagoi viestiin ja liikkuu.